HTML

Halls of the Dead

No more room in Hell. The dead walk the Earth.

Friss topikok

  • Magnamanus: @efes: Még jó, hogy nem Orgovány a szülővárosa. Hiába, rosszkor rossz helyen lenni, ehhez is tehet... (2011.02.03. 12:12) A hajó elment
  • efes: Régen ez imádtam ezt a regényt (a sorozatot nem láttam). Úgy képzeltem, hogy Arbat az valami fénye... (2010.12.30. 17:29) Az Arbat gyermekei
  • Bobby Baccala: @papas: milyen időkben? hóban, fagyban? (2010.12.02. 22:20) Hol van a jó kormányzás?
  • Magnamanus: @Shaddam: Antikváriumokban általában kapható. Jelen pillanatban a bookline szerint a Pestszentimre... (2009.11.16. 23:29) Stanislaw Lem: Magellán-felhő
  • Oidipus Prime: Isten óvjon a második résztől mert az viszont embertelenül borzalmas. Ebben a filmben az a jó,hogy... (2009.10.01. 16:27) A dög - Feast

Capa-kiállítás a Ludwigban

2009.08.10. 12:30 :: Magnamanus

Azt hiszem, Robert Capa neve szinte mindenkinek mond valamit, ezt a képet például mindenki ismeri, akinek középiskolai történelemkönyv volt a kezében:

Életműkiállítása a Ludwig Múzeumban látható, én a hét végén néztem meg.

Amennyire meg tudtam ítélni, elég átfogó képet sikerült nyújtaniuk a kiállításszervezőknek Capa életútjáról és munkásságáról. Vannak képek a spanyol polgárháborúból (természetesen a fenti is), a japán-kínai háborúból, a második világháború afrikai, olasz és normandiai frontjairól, az Ardennekből, Németországból (ahol ejtőernyősökkel ugrott le), közvetlenül a háború utáni Szovjetunióból, és természetesen a végjáték, a franciák vietnámi háborúja is szerepel a képek között. Láthatók képek a hírességekről, Matisse-ról, Picassóról, Igrid Bergmanról, Trockijról, Hemingway-ről, nem is sorolom tovább.

A fotóriporter őstípusa volt. Ebben rejlik képeinek titka és végzete is. Leginkább egy bizonyos fajta emberi hozzáállás volt szembeszökő számomra a képeiben, legalábbis abban a mennyiségben, ami a kiállításon szerepel, mégpedig személyes viszonya általában nem igazán fedezhető fel a kép tárgyával kapcsolatban. A képek nem érzelemmentesek, de nem a személyes viszony határozza meg látásmódjukat, hanem egy jellegzetesen múlt század eleji-közepi, hogy ne mondjam, ideológiailag indoktrinált álláspont. A nyugat-európai baloldali értelmiség nézetrendszere; részvétet keltő az áldozatok szenvedése, de egy kicsit jobban, ha ellenségeink okozzák azt. Feltűnő például, hogy Capa fotográfusi működéséből bizonyos témakörök teljességgel hiányoznak. Portréi inkább riportfotók hírességekről, akiknek éppen a közelében volt fényképezőgéppel a kezében. Számomra az egyetlen kitörés ebből a hozzáállásból a normandiai partraszállás néhány képe, amelyeken látszik, hogy a közvetlen, és minden addig átélt helyzetet felülmúló életveszély felülírta a szakmai hozzáértést, a mélységélesség beállítását és hasonló, abban a helyzetben fölöslegesnek tűnő megfontolást. (Capa naplója szerint vissza is tért a partraszállító hajóra. Azért az beszédes, ahogy egy vacak tankakadály mögé egyszerre vagy tízen próbálnak "fedezékbe" húzódni.)

Vérében volt a propaganda.

Maga a huszadik század. Lassan már nem is értjük.

A képrögzítés technikai fejlődése következtében ma iszonyatos mennyiségben özönlenek ránk a képek, magunk is végtelen mennyiségben állíthatjuk elő az álló- és mozgóképeket akár egy egyszerű telefon segítségével, tetszőleges tárgyban. A fényképezés, mint szakma a bonyolult vegyszeres előhívási és rögzítési eljárások eltűnésével szűk szakterületekre (tárgy- és divatfotózás, meg hasonlók) húzódott vissza, és többnyire már csak a látásmód az, ami az amatőrt a nem-amatőrtől megkülönbözteti. Mindez persze azt jelenti, hogy ma a riportfotóban teljesen más jellegű személyességet keresünk, mint azt a fotóriporterek őse minden attribútumával együtt (a Magnum, az első független fotóügynökség alapítója, világhírességek barátja stb. stb.) előállítani tudott és akart. Egyáltalán, személyességet igénylünk.

Ez például határozottan nem-capa-kép. Pedig lagalább annyira emblematikus, mint a legelső.

 Tudja egyáltalán valaki, hogy ki készítette?

A kiállítás október elejéig látogatható.

Szólj hozzá!

Címkék: kulturrrh

A bejegyzés trackback címe:

https://hallsofthedead.blog.hu/api/trackback/id/tr301300156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása