Most éppen ez a hír nyafogásom apropója. Nem is annyira hír ez, mivel a Warner már augusztus végén jelezte, hogy a közvetlen hazai dvd-forgalmazásból kiszáll. Érthetetlen, miért nem vert fel nagyobb port az egész, hiszen a Warner és hazai forgalmazója mégiscsak tényező, az pedig, hogy magára hagyják e lángoktól ölelt kis országot, jelzésértékű. A második linknél érdemes elolvasni a kommenteket is, amint a sok gyökér azon örömködik, hogy úgyis letöltöm, meg legalább majd mindenki megtanul angolul (oszt panaszkodik utána a halivúdi agymosásra, mer' koreaiul megtanulni nem fog, az hóttziher, pedig a passzátszelet mostanság arról az égtájról fújják).
Pedig ez egy jellemző kis magyar kálvária. Nézzük a mechanizmust működésében! Indul az egész onnan kb. 2000 körül, hogy a nagy kiadók a dvd-t elit (na jó: felső-középkategóriás) kulturális terméknek lövik be, és kis szériában, extrákkal telepakolt korongokat árulnak a hazai piac fizetőképességéhez képest viszonylag magas, 5-7.000 Ft-os áron. Az árból nem hajlandók engedni. Ezután 3-4 éven belül jelentős árzuhanás áll be, a lélektani határ 1.000 (na, jó: 990) Ft-nál átlépve, sőt, ma már a 200, illetve 99 Ft-os dvd is kapható. (Példa a Tescoból, két hete láttam: Gothár Péter "Haggyállógva Vászka" c. filmje papírborítóban 99 Ft-ért - ezt a filmet anno nevezni akartuk az Oscarra!) Közben 60-65 %-ot ér el a letöltés, ne részletezzem, nyilván tisztában vagyunk vele, milyen forrásokból, beismerő vallomást e fórumon sem teszek. Az árakhoz tartozik a másik oldalról, hogy egy / bármely Asylum-kiadást annyiért árulni, mint mondjuk a Kubrick-sorozat darabjait bontva, egyszerű csalásként hatóságilag büntetendő a gagyizás analógiájára.
Na erre volt régebben az az elméletem, hogy tulajdonképpen a filmletöltés is a piac része, mert a magam részéről Will Smith életművét nem kívánom közelebbről megismerni, pláne nem pénzért; másfelől a Boa vs Python ugyan egyik kedvenc torrent-zsákmányom, de kőkemény kesst kiadni érte - mármint a pénztárcámból effektíve - derogált volna. Szóval a piac szépen kiválogatja, a szar filmek elsülnek, hamvukba holnak a torrenten, a szépség, a jóság meg a magaskultúra az virágozni fog, mert ugye azért a torrenten a kultúra maximuma Az élőhalottak éjszakájának eredeti változata, a Kozincev-féle Lear-királyt vagy a New York árnyait nem lehet megtalálni. (Innen kezdődhetne egy másik gondolatmenet is arról, hogy miért csak a hollywoodi, tágabban: amerikai filmek megjelentetése működik, meg mondjuk a franciáké úgy-ahogy a Caesaron keresztül, az orosz klasszikusok Moképes sorozata pedig már menet közben befulladt - de ez másik téma.)
Hát ez Magyarországon, úgy látszik, nem jött be, a piacunk (t. i. a fizető piacunk) mérete nem elég nagy ahhoz, hogy effajta kettős könyvelést elbírjon. A nagy stúdiók és forgalmazók árat nem csökkentenek, hanem kivonulnak. Hosszú távon tehát maradni fognak azok a művek, amiket kis, független kiadók / forgalmazók képesek megjelentetni, és vagy 200 Ft-ért bebaszni egyenesen a Tesco rácskonténerébe, vagy egy szűk rétegnek árulni az Odeon tékájában 15 db-os szériában. Esetleg az egész ciklus kezdődik elölről a blue-ray formátummal, ugyanezzel a várható végkifejlettel. Ez persze az új formátum erőltetését is kétségessé teszi, mert nem a dvd formátuma a probléma, hanem a "vásárlói" magatartás...
Végeredményként mindenképpen a filmkedvelő közönség veszít, beleértve a torrenteseket is, mert ha kifogynak a felhalmozódott készletek, és nem hozzák be a filmeket bármilyen, akármilyen formában Magyarországra, akkor honnan fogja tudni a sok nagyokos, hogy egyáltalán mit töltsön le?
Azaz marad, amit - úgy tűnik - megérdemlünk, amiért éveken át keményen megdolgoztunk: a salak, ami szar (nem annyira, hogy röhögni lehessen rajta!), de legalább olcsó, funkcióját tekintve töltelék a lopott / hamisított LG házimoziba.